Perempuan SULUNG.

Kalau kata tengokkan tajuk tu, YES, aku sulung. Kakak sulung dan satu-satunya anak perempuan dalam famili mama abah aku. Aku ada 3 adik lelaki. So, aku ni sebenarnya tak ada la sifat-sifat lembut seorang perempuan. Yang pasti hati aku ja lembut. Macam tisu. Kadang tengok kartun pun aku boleh nangis teresak-esak. 
Aku dah kahwin. 
Aku kahwin dengan lelaki bongsu. 

Dilema hidup aku ni berat juga. Antara berbakti dengan orang tua dan taat dengan suami. Aku duduk jauh. Aku kalau belum kahwin lagi ni mau aku balik duduk dengan mama abah aku. Aku memang willing nak jaga.  Tapi aku ada suami yang perlu aku taat. Kalau kata sekali sekala suami aku memang akan lepaskan ja aku pergi jaga mama abah. Tak ada masalah. Kami memang boleh tolerate. Tolak ansur, kerjasama, sayang each other. Kadang cara aku tu buat dia rasa terabai. Padahal tak ada terlintas langsung aku nak abaikan dia. Aku cuma sayang sangat dengan mama abah aku. 


Abah aku baik. Itu untuk aku yang memang HERO pertama dalam hidup aku abah aku. Walau diduga dengan tak boleh berjalan, abah seorang yang kuat. Tapi aku tahu abah tak nak menyusahkan anak-anak dia. 


Mama seorang yang cerewet bila sampai ke anak-anak. Dari kecil sampai besar ada ja. Aku dah biasa dengan cara mama. Iya. Dia mama aku. Dia serabutkan aku. 


Sekarang situasinya aku tersepit dengan tanggungjawab seorang anak yang taknak derhaka dengan orang tua, yang taknak buat orang tua dia sedih. 

Aku juga taknak derhaka dengan suami aku dan aku taknak dia terasa hati. Berdosa aku. Aku ni dah la banyak dosa. Komitmen dalam dunia pun tak membantu aku untuk tenang dan senangkan keputusan aku. 

Serabut. 

Aku pula taktau macam mana nak ingatkan adik-adik aku. Dorang pun dah ada famili. Takkan sebab aku tak ada anak. Berat rasa dalam hati dan kepala otak aku ni. Tapi mereka ni famili aku. Aku sanggup buat apa ja! 


Permudahkan la urusan hidup aku. Gamaknya kalau aku mati, ada tak yang ingat kat aku. Aku rasa tak ada siapa ingat kat aku. Aku ni dah la jenis sendiri-sendiri. Aku tak reti nak bercerita masalah aku. Aku tak cari kawan. Aku tak ada kawan. Kawan yang ada pun aku tak selalu contact or tak pernah contact. 

Sebab utama dalam kepala otak aku ni, aku taknak kacau dorang. Dorang ada famili. Bahagia. 
Mungkin betul cakap orang aku ni terlalu baik dengan orang lain sampai menyusahkan diri sendiri. Kadang tak perasan hanya digunakan sebab aku serah diri. Beratnya aku rasa. 

Comments

Popular posts from this blog

for a better life & environment care

caffein rush?

Kembali Lagi.