migraine

Assalamualaikum dan good evening suma2 di hari rabu yang xtra cerah neh..

Pembuka title untuk Rabu ya.. adalah topik yang selalu sangat kot dalam entri aku. Migraine.

Ya..ya.. dan ya.. MIGRAINE. Pagi2 lagi aku dah sentap dek migraine neh. mana tak nya. Sebelum Subuh lagik dah menyentapkan diri yang memang perlukan tidur lagi. Bangun terus telan ubat yang jadik nadi hidup aku. Kalau takde ubat tu mau dekat berhari2 aku kena migraine neh plus dengan pelbagai serangan dalaman mental dan fizikal. wah2.. dasat sungguh korang pikir kalau aku kena migraine neh. Well!! itu realiti kalau yang ada migraine neh.

Di jadikan pelbagai kerja perlu disudahkan.. ada meeting, pergi la meeting. Dugaan sungguh hari ini dengan migraine neh. Cerah hari ini. terang yang benderang. Pesakit migraine memang la sangat sensitif dengan cahaya bila mana penyakit tengah menjelma. dugaan sungguh drive, silau dari cermin kereta memang buat trigger lagik migraine aku. cekau spek hitam hinode shop tuh terus cover mata. FUH! lega banyak~

Pesakit2 migraine neh ada aura okeyh. bilamana die nak sakit aura itu sendiri bagitau badan pesakit tuh supaya ready. ready untuk migraine datang buat lawatan.. hahahaha.. aura migraine neh datang secara visual (penglihatan) atau pon audio (pendengaran). Aura neh selalu sampai dulu dari migraine 15-30 minit cengitu.

Simptom2 migraine yea..

  1. sederhana ke arah teruk - sakit kepala yang berdenyut
  2. selalunya sebelah bahagian kepala yang sakit 
  3. sakit selalu nya berdekatan kawasan mata 
  4. sakit dengan lebih teruk bila buat aktiviti fizikal
  5. sangat sensitif cahaya dan bunyi
  6. pening/muntah
  7. serangan mungkin berlaku sehingga 72 jam jika tidak dirawat dan boleh mencapai seminggu.
Kepada sesiapa yang rasa diri ada migraine, bawak2 la gi jumpa doktor. Nanti doktor boleh syorkan macam mana nak kurang kan dan rawat migraine neh. 






Comments

Popular posts from this blog

for a better life & environment care

caffein rush?

Kembali Lagi.